In de video “OLAM – Portal into the Unknown” duiken Paul Wallis en Mauro Biglino diep in de Bijbelse teksten.
Ze presenteren een radicaal andere interpretatie van het woord “olam”. Waar het traditioneel wordt vertaald als “eeuwigheid”, stellen zij dat “olam” in werkelijkheid staat voor “het onbekende”: een plaats of dimensie die buiten ons begrip ligt.
Deze nieuwe interpretatie maakt dat de Bijbel een nog belangrijkere bron wordt bij het onderzoeken van onze oorsprong en de plaats van de mensheid in het universum.
Een verkeerde vertaling?
Volgens Mauro Biglino, een expert in het oude Hebreeuws, wordt “olam” in de Bijbel vaak onjuist vertaald als “eeuwigheid”. Hij benadrukt dat zelfs woordenboeken en bijbelgeleerden aangeven dat deze vertaling niet correct is.
De keuze voor “eeuwigheid” lijkt te zijn ingevoerd om theologische concepten, zoals een eeuwige God, te ondersteunen.
De werkelijke betekenis van “olam” ligt volgens Biglino in het idee van het onbekende. Het woord kan verwijzen naar:
- Een onbekende plaats;
- Een verborgen dimensie;
- Iets dat buiten ons begrip valt.
In sommige contexten kan “olam” zelfs een tijdelijke betekenis hebben, zoals een onbekende tijdsduur, maar niet als synoniem voor oneindigheid.
Nieuwe perspectieven op bijbelteksten
De herinterpretatie van “olam” biedt nieuwe perspectieven op bekende Bijbelverhalen. Door “olam” te lezen als “het onbekende” in plaats van “eeuwigheid”, wordt de betekenis van veel passages helderder en mogelijk accurater.
Enkele voorbeelden:
- Psalm 24
Wanneer in Psalm 24 wordt gesproken over “everlasting doors”: Lift up your heads, O ye gates; and be ye lift up, ye everlasting doors; and the King of glory shall come in (King James Bible), kan dit verwijzen naar een portaal naar een onbekende dimensie of wereld (olam), in plaats van “eeuwige deuren”? En wat wordt de interpretatie als “Glory” wordt gelezen als “Kavod”, geen spiritueel concept, maar een vliegend object? Er komt dan een bovenmenselijk wezen onze wereld binnen vanuit een andere dimensie. Niet ver gezocht als je de letterlijke vertaling van het woord Kavod uitgelegd hoort in deze video. - Prediker
In het boek Prediker (3:11) zou “olam” kunnen betekenen dat God “iets onbekends” in de harten van mensen heeft geplaatst, in plaats van “eeuwigheid”: Also He has put eternity (olam) in their hearts, except that no one can find out the work that God does from beginning to end. - Jesaja 42:14: In deze passage wordt “olam” gebruikt in de zin van een tijdelijke periode van stilte die eindigt. De passage luidt: “Al zo lang (from ages past / me olam) heb ik niets gezegd, ik heb gezwegen, me beheerst.” Hier verwijst “me olam” naar een lange maar beperkte tijd waarin de spreker zich stilhield, niet naar een oneindige periode.
Olam en buitenaardse dimensies
Paul Wallis koppelt het concept “olam” aan het idee van dimensies en parallelle werelden die onze realiteit beïnvloeden. Hij verwijst naar verhalen uit verschillende culturen, zoals:
- Noorse tradities,
- Keltische mythologie,
- Aboriginal Australische verhalen.
Deze tradities beschrijven vaak dimensies die naast de onze bestaan en er invloed op uitoefenen. Wallis suggereert dat het gebruik van het woord “olam” in de Bijbel mogelijk ook verwijst naar deze onbekende dimensies.
Geavanceerde beschavingen
Deze herinterpretatie van “olam” opent ook de deur naar speculaties over buitenaardse beschavingen. Dit sluit aan bij het werk van professor Avi Loeb (voormalig directeur van de afdeling Astronomie van Harvard).
Hij classificeert beschavingen in verschillende gradaties van evolutie, aangeduid met de letters A tot en met D. Hier is een overzicht van deze gradaties zoals beschreven in de bronnen:
- Klasse A: Dit is de hoogste klasse. Een beschaving van klasse A is in staat om de kosmische omstandigheden na te bootsen die tot haar eigen bestaan hebben geleid. Dit houdt in dat een A-klasse beschaving een universum in een laboratorium kan produceren. Deze beschavingen zouden dus de meest geavanceerde vorm van leven zijn, met de mogelijkheid om de basisprincipes van het universum te beheersen en zelfs te herscheppen.
- Klasse B: Een beschaving van klasse B is superieur aan de menselijke beschaving en is onafhankelijk van zijn eigen ster. Dit betekent dat ze niet langer afhankelijk zijn van de energiebron van hun zon en in staat zijn om op andere manieren aan hun energiebehoeften te voldoen. Ze kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van geavanceerde technologieën die andere energiebronnen aanboren.
- Klasse C: De menselijke beschaving wordt door Loeb geclassificeerd als een technologische beschaving van laag niveau die mogelijk in klasse C valt. De reden hiervoor is dat wij niet in staat zijn om de leefomstandigheden op onze planeet te beheersen en te behouden voor de verre toekomst, bijvoorbeeld als de zon sterft. Een beschaving van klasse C is dus nog steeds afhankelijk van de omstandigheden op haar thuisplaneet en heeft beperkte mogelijkheden om de leefomstandigheden te veranderen of aan te passen.
- Klasse D: Loeb suggereert dat de mensheid zelfs als een klasse D kan worden beschouwd, omdat wij de omgeving waarin we leven vernietigen. Dit is een kritiek op de manier waarop wij als samenleving omgaan met onze planeet en de natuurlijke hulpbronnen. Een beschaving van klasse D is destructief voor haar eigen omgeving en daarmee ook voor haar eigen toekomst.
De Elohim (de bovenmenselijke heersers, niet goden), zoals genoemd in de Bijbel, zouden volgens deze interpretatie buitenaardse wezens kunnen zijn van een hoger evolutionair niveau (klasse A of B), die mogelijk beschikten voor geavanceerde kennis en technologie die het mogelijke maakte om:
- Interdimensionaal te reizen, en om
- Universums te creëren.
Avi Loeb classificeert onze menselijke beschaving als een technologische beschaving van laag niveau, mogelijk klasse C, omdat we niet in staat zijn de leefomstandigheden op onze planeet te beheersen en te behouden voor de verre toekomst
Een brug tussen wetenschap en theologie
De video pleit voor een nauwere samenwerking tussen wetenschap en theologie. Een gezamenlijke aanpak kan leiden tot een dieper begrip van:
- De Bijbel;
- Onze oorsprong;
- Onze plaats in het universum.
Traditionele interpretaties moeten daarbij kritisch worden bekeken en nieuwe inzichten verwelkomd. Alleen door open dialoog kunnen we de complexiteit van oude teksten en onze werkelijkheid beter begrijpen.
Conclusie
“OLAM – Portal into the Unknown” biedt een fascinerende herinterpretatie van een belangrijk Bijbels woord. Door “olam” te zien als “het onbekende” in plaats van “eeuwigheid”, opent de video de deur naar nieuwe vragen en mogelijkheden.
De interpretatie roept op tot reflectie over:
- Onbekende dimensies;
- Buitenaardse beschavingen;
- De noodzaak van samenwerking tussen wetenschap en religie.
De kijker wordt uitgedaagd om de Bijbel met een open blik te benaderen en alternatieve interpretaties te overwegen.